Check out my shop! While I'm on maternity leave orders are sent out only on Wednesdays

8 ting, du kan prøve, hvis dit barn er udfordret på fedtede eller klistrede aktiviteter

Det er ikke alle børn, der bryder sig om de fedtede eller klistrede aktiviteter med fx skum, slim, dej, sand, vandperler, el.lign.

Det kan der være alle mulige grunde til, men uanset, hvad det handler om, er det vigtigt at tage barnets oplevelser alvorligt. Hvis de synes, at noget er ubehageligt, så er det sådan de føler.

Det er ikke rart at blive presset til noget, der føles ubehageligt. Og det kan faktisk gøre det sværere for barnet at stole på sin egen dømmekraft, hvis vi presser på, eller underkender det, som barnet giver udtryk for.

Nogle børn får aldrig lyst til at lege med bestemte ting, andre gør måske efter noget tid og lidt tilvænning.

Indlægget her handler ikke om, at du skal lave dit barn om eller presse det ud i noget, der er for udfordrende.

Det er ment som inspiration til, hvad du kan prøve at tilbyde dit barn, hvis det giver mening i jeres situation. Måske kan dit barn nyde sanselegene, hvis du laver små justeringer?

Er du bekymret for dit barns sansemotoriske udvikling, så tag altid kontakt til relevante fagpersoner.

Så hvad kan du tilbyde dig barn?

1. Sæt dig selv ned og leg med materialet. Når du gør det, viser du dit barn, at det er forskelligt, hvordan vi hver især kan have det med noget. Du viser, at det ikke er farligt. Og du giver lige barnet en ekstra chance for at se det hele lidt an. Nogle gange bliver tingene mere spændende, når de kommer i hænderne på andre. På samme måde som nogle børn fx kan have det med legetøj i andre børns hænder.

2. Find redskaber frem, så hun ikke behøver at bruge fingrene, hvis hun ikke vil: målebæger, skeer, pipetter, kopper, piskeris, bestik, osv. Det kan nemlig stadig være fedt, at lege med slim, o.lign., selvom man måske ikke får det på fingrene. Det giver fx en fed fornemmelse, når man hælder en hel slimklumpen fra én beholder til en anden. SVUP! Man kan skære i det. Stikke i det. Røre rundt i det. Og måske – hvis man får lyst – kan man røre ved det med fingrene, når man kender det lidt bedre.

3. Tilsæt nogle ting til aktiviteten, som dit barn er særligt begejstret for at lege med. De ting, som børnene holder særligt af kan bruges som bro til noget ukendt og potentielt udfordrende, og det kan gøre det mere interessant for barnet at prøve det af. Hvis dit barn elsker dyr, så tag nogle dyr med. Hvis de er vilde med bogstaver, så tag bogstaver med. Eller vand, paprør og øseredskaber. Hvad der nu lige fanger dit barn i øjeblikket.

4. Vis dit barn, hvordan man kan slippe af med den klistrede følelse igen. Giv fx barnet en klud med i legen, eller en dispenser med vand, så hænderne kan vaskes, så ofte som han ønsker det.

Vanddispenser (kan ofte findes brugt):

5. Skalér det lidt ned, så det ikke er i stor størrelse. I stedet for en stor balje skum/slim, el.lign., så vælg små beholdere, som fx kopper, der lægger op til, at man kan hælde frem og tilbage. Eller læg et par klatter på små tallerkener, så barnet kan røre forsigtigt ved dem.

6. Frys materialet ned i isterningebakker og se om det bliver interessant eller nemmere at håndtere, når det har en anden konsistens. Når det tøer op, sker det gradvist, og barnet har mulighed for at vænne sig langsomt til den nye fornemmelse.

Frossent kartoffelmel-og-chiafrø slim:

7. Lad barnet selv lave “produktet”. Nogle børn er det færdige produkt, altså slimen, el.lign., lige lidt for eksotisk til, at de har lyst til at røre ved det. I nogle tilfælde kan det være nemmere at håndtere, hvis børnene selv er med i processen før tingene blandes sammen. Måske kender barnet fornemmelsen af vand og fornemmelsen af kartoffelmel hver for sig, og hvis de så selv får mulighed for at blande dem sammen, kan de bedre forstå, hvad det er, de har med at gøre. Så stik dem ingredienserne hver for sig og lad dem selv blande og se den gradvise forandring. På den måde sker det hele heller ikke på én gang, og de har mulighed for at vænne sig til konsistensen.

8. Prøv igen en anden dag. Det skifter fra dag til dag, hvad man har lyst til. Og nogle gange har man brug for at se tingene an et par gange før man føler sig tryg ved at prøve noget nyt.

Har du andre idéer?