Check out my shop!

Befri dyrene – med forskellige sværhedsgrader

“Hjæææælp! Jeg sidder fast! Er der nogen, der kan hjælpe mig friii?”

– sådan kan man starte den her aktivitet. Men det behøver selvfølgelig ikke at være så dramatisk.

Det er super simpelt. Dyrene er blevet fanget og de skal have hjælp til at komme fri. En god tidsrøver, god for forestillingsevne og for udvikling af empati. Og også god for bl.a. finmotorik, fingerstyrke og følesans.

Aktiviteten kan laves med mange forskellige sværhedsgrader.

Hvis tingene er for udfordrende, giver børn dog ofte op. Selvfølgelig! En aktivitet skal være sjov og meningsfuld og tilpas udfordrende for, at man har lyst til at give sig i kast med den.

En ‘BEFRI DYRENE – elastik edition’ (hvor dyrene kun er viklet ind i elastikker) kan være for udfordrende for nogen. Men derfor behøver du ikke at udelade dén variation. Den kan i stedet være én del af en større sammenhæng med mange forskellige forhindringer.

Her har jeg valgt lidt af hvert: elastikker i forskellige styrker, malertape (kan udelades for mere miljøvenlige alternativer), toiletpapir, en babysok, en stofble og en klemme. Noget er nemt, andet er mere udfordrende.

Når der er flere sværhedsgrader kan det være nemmere at holde koncentrationen lidt længere. Og det kan være nemmere at give sig i kast med noget, der ligner det, man allerede mestrer, men som liiiige er dét hak sværere. Der er garanti for succes-oplevelser, og der er mulighed for at øve sig på andre ting, og måske for mestre noget, man ikke kunne i forvejen.

Følelsen af at ville klare det hele, altså befri alle dyrene, kan også virke motiverende.

Husk, at ingen dyr må lide overlast! Børns forestillingsevne kan være fantastisk, og tænk, hvis de går rundt og tror, at de ikke klarede at redde et dyr? Det går ikke. Så hellere give dem en ekstra hånd med at få det klaret ❤️

Hvis dit barn bekymrer sig for meget om dyrenes ve og vel, så kan du vælge andre ting at pakke ind, fx klodser, el.lign.

Har du andre gode idéer til, hvad man kan fange dyrene med?