Check out my shop! While I'm on maternity leave orders are sent out only on Wednesdays

“Indeni mig… og i de andre” – boganmeldelse

“Indeni mig … og i de andre – en bog om børn og følelser” af Karen Glistrup og Pia Olsen, Gyldendal, 2015

”Indeni mig og i de andre” skaber grobund for samtaler med børn om det, der rører sig i os. Med udgangspunkt i situationer, som for mange børn vil være genkendelige, inviteres læserne til at tænke over, hvad der sker på billederne, og hvordan det mon føles for dem, der er med i det.

Billederne spænder over almindelige dagligdagssituationer, som at møde en, man holder af, at dase i solen, at danse, mv, til mere alvorlige og komplekse emner, som skældud, død, søskendejalousi, skænderier mellem forældrene, at blive holdt udenfor, mv.

Til hvert billede er der et par linjer med tekst, som lægger op til refleksion. Eksempelvis billedet her, med drengen, der græder og peger på iskiosken, og teksten: ”Hvad mon den voksne siger? … og hvad med drengen?”.

Det ligger lige for at fortsætte dialogen med barnet om hvert enkelt billede, og tale om jeres egne oplevelser med situationer, der ligner. I kan sammen stille flere spørgsmål: Hvad er der sket? Hvad sker der nu? Hvad kommer der til at ske? Hvordan kan man have det i de situationer? Hvordan kan det føles, når nogen gør sådan mod en? Har I, hver især, prøvet noget, der ligner?

Hvis dit barn har svært ved at relatere til tegningerne, men er interesseret, kan du fortælle, hvad du tror.

Nogle børn kan være optagede af at svare ”rigtigt”, og her kan det måske hjælpe dem, hvis du selv forholder dig åbent og kommer med flere forskellige tolkninger, som I sammen kan tage stilling til: ”Det kan være, at hun er ked af det, fordi… Eller måske er hun mere vred over, at … Det kan også være, at hun bare har lyst til at være lidt alene? … Jeg ved det ikke med sikkerhed. Hvad tror du?”.

Der er ikke noget rigtigt eller forkert, når det kommer til følelser. Det vigtigste er, at vi får mulighed for at tale med hinanden og udtrykke, hvordan vi har det. Når dit barn oplever, at du anerkender hans eller hendes tolkning af billedet, vil det måske også blive nemmere at tale om lignende temaer fremover.

Hvis du ved, at dit barn måske har nogle udfordringer, som relaterer til billederne, men har svært ved at tale om det, kan du fortælle, hvordan man kan have det i sådan en situation. Et tema som søskendejalousi kan fx være super komplekst for et lille barn og samtidig ofte tabubelagt. Her kan det i nogle tilfælde være hjælpsomt, hvis den voksne ligesom serverer et par muligheder til, hvordan man kan have det: ”Der er nogen, som føler, at deres mor eller far bruger alt for meget tid på lillesøsteren. Det kan være rigtig svært”; ”Der er nogen, som kan have lyst til, at lillebror slet ikke var der”; ”Der er nogen, som kan have svært ved at mærke, at de elsker lillebror, fordi de savner at have mere tid med deres mor eller far”, eller hvad man nu vurderer, kan være gavnligt. Man kan selvfølgelig også spørge barnet direkte, men for nogle børn kan det være svært at forholde sig til eller formulere de komplekse følelser.

En af pointerne i bogen er, at følelser kan skifte. At man kan være ked af det over at have mistet en, man holder af, men senere kan blive glad over at opleve noget dejligt. Når man oplever store og udfordrende følelser, kan det være rart at have en bevidsthed om, at følelserne på et tidspunkt ændrer sig igen, eller, at man godt kan have flere, og modsatrettede, følelser på én gang.

Hvis du er blevet nysgerrig, kan du f.eks. låne bogen på biblioteket. Du kan også finde et uddrag af bogen her (link til pdf).

Har du tips til andre gode samtalebøger?